logo

 
logo
°F°C
Oslo, Norway
Light Rain

Retningslinjer for bruk av heiskort

Retningslinjer for bruk av heiskort

Alpinanleggenes Lands Forening (ALF) nr. 8/99 RETNINGSLINJER FOR BRUK AV HEISKORT

 

 TYPER HEISKORT

  • Dagskort eller flerdagerskort gjelder i ordinær åpningstid for den eller de datoer som er angitt på kortet.
  • Sesongkort gjelder i ordinær åpningstid fra vintersesongens begynnelse til sesongslutt.
  • Årskort gjelder i ordinær åpningstid i 12 måneder til og med den dato som er angitt på kortet.
  • Klippekort og punktkort gjelder til påstemplet gyldighetsdato på kortet.


ANVENDELSE AV HEISKORT

  • Heiskort - unntatt klippekort og punktkort - er personlige og kan ikke overdras til andre. Overtredelse kan medføre at kortet inndras. Brukeren skal kunne legitimere at han er rettmessig innehaver av kortet. Kortet skal uoppfordret vises ved kontroll.
  • Tapt heiskort erstattes kun med et nytt kort når personlige data er registrert i forbindelse med kjøp av kortet og kortet lar seg sperre. Anleggseier gis anledning til å ta et administrasjonsgebyr i forbindelse med utstedelsen av nytt kort.
  • Skader på heiskort ved normal bruk gir rett til utstedelse av nytt kort.
  • Ved kjøp av heiskort skal det fremgå hvilke heiser og nedfarter som er i drift.


REFUSJON VED DRIFTSAVBRUDD

  • Fellesbestemmelser
  • Ved driftsavbrudd vil kortinnehaveren være berettiget til en forholdsmessig refusjon av kortutgiftene for den tid kortet ikke kunne benyttes når vesentlige deler av det totale løypetilbudet (min. 50%) ikke kan benyttes, og summen av driftsavbruddene utgjør mer enn 1/3 av kortets gyldighetstid. Et driftsavbrudd må være av minst 30 min. varighet.


Driftsavbrudd som ligger utenfor driftsledelsens kontroll

  • Ved driftsavbrudd som ligger utenfor driftsledelsens kontroll ( som sterk vind, temperatur, sneforhold, tåke eller andre forhold som driftsledelsen ikke med rimelighet kunne ventes å ta med i betraktning når kortet ble solgt og som den heller ikke har hatt muligheter til å påvirke/ unngå), skal refusjonen tilsvare 50% av den delen av kortets gyldighetstid som ikke kunne benyttes. Det påligger driftsledelsen å dokumentere at driftsavbruddet skyldes slike forhold.
  • Det gis ikke refusjon ved kjøp av dagskort/ halvdagskort eller timekort.


Refusjon ved sykdom eller skade

  • Ved sykdom eller skade vil kortbrukeren være berettiget til en forholdsmessig refusjon av kortutgiftene for den tid kortet ikke kunne benyttes. Skaden eller sykdommen skal på anmodning dokumenteres gjennom legeerklæring. Kortet skal tilbakeleveres så raskt som mulig.


ERSTATNING FOR TINGSKADER I OPPFARTEN

  • Ved skader på ting (klær, utstyr osv) i oppfarten som ikke skyldes uaktsomhet fra kortbrukers side, vil kortbruker være berettiget til erstatning for økonomisk tap så sant ikke tredjemann er ansvarlig for den oppståtte skade. Slike skader må umiddelbart meldes anleggseier slik at skadeårsak og skadeomfang kan fastlegges og forslag til skadegodtgjørelse fremsettes av anleggseier.


INNDRAGNING AV HEISKORT

  • Heiskort kan bli inndratt ved vesentlig overtredelse av Skivettreglene og anvisninger i heiser og nedfarter, samt i forbindelse med skikjøring i beruset tilstand.